expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Jun 28, 2012

Review Lagi Tentang CD~ Jom baca~


Lampin kain Moden (Cloth Diaper) merupakan pilihan yang sihat untuk anak anda. Lampin yang mesra alam.. Percaya atau tidak, CD memenuhi bujet anda! Range harga untuk CD:-


Pocket Diaper- RM25-40/pc (QQ Baby, Coolababy, Babyland, Weegro, Autumnz)
All in One- RM 60-80/pc (Simplex, BumGenius, Charlie Banana)
AI2 (All in 2)- RM 70-90/pc (Lunatots, GroVia, Itti Bitti, Eli Monster)
Fitted/ Pre-Fold- RM 70-90/pc (Flip, Eli Monster)

JOM CUCI MATA DULU!
 
THE ELI MONSTER

NIC NAPS
BONNIBUNS
BONNIBUNS

Saya dulu mula ber-CD masa Adam umur 1 bulan, sebab masa dalam pantang baby akan selalu Poopoo..Larat la sangat nak basuh, tapi memang bukan sendiri yang basuh..Hehe..Of course la mama yang tolong basuhkan masa dalam pantang..Yang best, mama memang support abes guna CD ni..1 more thing, Adam masa tu memang halussss so memang gedabak la pakai CD..Barut sentiasa basah sebab serap pee pee from CD..Huhu.. Yela, that time tak tau ada CD untuk new born..Yang tau, ada pocket diaper jenis fabric PUL &minky..Masa tu stok memang ada 10 pcs je, 5 pcs minky snap button &5 pcs jenis Velcro..Now, memang sangat jatuh chenta ngan CD..Macam2 jenis available as saya state above..Semua jenis dah try Cuma jenis fitted/ pre-fold je belum..


From others experience, jenis pre-fold/ flat sesuai untuk new born sebab 1set pre-fold comes with around 5 pc insert &1 cover (brand Flip maybe)..New born kan selalu poo, so just tukarkan insert yang dilipat 3 segi atau 4segi pastu letak atas cover, then just snap pada baby..Jenis pre-fold ni memang macam dulu2 punya lampin, tapi insert nya lebih menyerap berbanding kain lampin biasa.. Moden kan?

Kalau jenis pocket pulak selalunya one-size (ada button untuk adjust from nb-up to 17kg)—jenis QQ Baby.. Pada saya jenis pocket sesuai untuk lebih penjimatan, baby boleh pakai sampai umur 2 tahun depends on berat/ badan juga la..Then, jenis ni juga sesuai sebab kita boleh pilih jenis insert/ penyerap berdasarkan habit anak samada jenis normal wetter, heavy wetter or night used..Kalau day time, saya guna insert microfiber (mf) je.. Cuma bila malam saya akan guna 2 insert/ 1 insert bamboo sebab kekadang terlupa malam nak salin CD Adam (dlm erti kata lain sangat mengantuk+ malas)..Haha..Setakat ni Adam bukan la jenis heavy wetter, not the time yet..Huhu..

AI2 jenama GroVia memang sangat umphhhhhh..Hehehe..Leak guard pada peha sangat membantu bila Adam poo poo..Just snap other soaker kalau shell tak soiled..Tak nampak bulky, sangat nice sebab Adam bukan jenis peha drumstick..Cuma soaker organic ni memang lambat kering kalau basuh, that’s because penyerapannya sangat bagus..Kalau yang minat fabric natural, this AI2 is for u..Jenis kat bawah ni pun AI2 sebab ada cover contoh brand Weegro..Leh letak samada insert organic/ letakkan pre-fold untuk serapan..
AI2 / COVER DIAPERS

After basuh CD, benda yang paling malas nak buat adalah nak stuff insert ke dalam pocket..Huhu.. Jadi, alternative untuk mommies yang kalau rasa sangat malas macam saya adalah dengan menggunakan All in One (AIO) CD.. Jenis AIO, insert dijahit sekali dengan CD cover..Tak yah dah nak stuff insert sambil mata macam mata panda (selalu stuff insert malam2)..Haha..Kalau nak feel stay dry, just keluarkan insert(bahagian fabric fleece) yang dijahit keluar ke atas CD..kalau nak stay natural, just put the insert ke dalam pocket..Untuk AIO, mommies leh tambah booster contohnya hemp ke dalam untuk penyerapan lebih bagus/ lama..For me, selalu pakaikan Adam AIO, Simplex by Swaddlebee waktu malam/ tidur..Plus, AIO simplex memang sangat fit/ ngam2 wooo..Hehehe..not so bulky..Fit at crotch..



Jadi, sebagai ibu bapa yang inginkan yang terbaik untuk anak anda, Jangan tunggu lagi untuk mula ber Cloth Diaper.. Permulaan untuk ber Cloth Diaper hanya lah anak anda, cloth diaper & sabun detergen yang sesuai..mudah kan? Hanya RM 250 anda belanjakan untuk 10 pcs CD plain comes with 20 insert (di Hanania’s Closet), yang bertahan untuk 2-3tahun (bergantung kepada cara penjagaan masing2)..Tunggu apa lagi, Jom BerCloth Diaper!! Jangan tunggu lama-lama..

No comments:

Post a Comment